ျမန္မာ့ ပညာေရးစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ႏိုင္ရန္အတြက္
အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒ မူၾကမ္းတခု ေရးဆဲြကာ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္၏ ပညာေရး
ျမႇင့္တင္ေရးေကာ္မတီသို႔ တင္ျပသြားရန္ရွိေၾကာင္း ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ
ပညာေရးကြန္ရက္မွ ေဒါက္တာ သိန္းလြင္က ေျပာသည္။ ဇြန္ ၈ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ခဝဲၿခံ မ်က္မျမင္ေက်ာင္းတြင္ က်င္းပ
ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ပညာေရးစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏုိင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ကြန္ရက္
ႏိုင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ပညာေရး ညီလာခံတြင္ ကြန္ရက္မွ ေဒါက္တာသိန္းလြင္က အထက္ပါ
အတိုင္း ရွင္းျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
အဆိုပါပဲြသို႔ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း မ်ားစြာ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး အမ်ိဳးသား ပညာေရးမူဝါဒ မူၾကမ္းေရးဆဲြႏုိင္ေရး အႀကံျပဳခဲ့ၾကသည္။
“ပညာေရးေဆြးေႏြးပဲြေတြမွာ ရရွိခဲဲ့တဲ့အႀကံျပဳခ်က္ေတြ အားလုံးကေန စုစည္းၿပီးေတာ့ ပညာေရးမူဝါဒမူၾကမ္း တခုေရးဆဲြၿပီး ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ျပမယ္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒ တရပ္ရလာဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္” ဟု ေဒါက္တာ သိန္းလြင္က ရွင္းျပသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ခၽြတ္ၿခဳံက်ေနသည့္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္သင့္ၿပီး ႏႈတ္တိုက္ က်က္မွတ္ေျဖဆို ေနရသည့္ အေလ့အထက အဆိုးဝါးဆုံး ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံအဝွမ္းရွိ ႏြမ္းပါးသည့္ ကေလးငယ္ေပါင္း ၈၀၀၀၀ ေက်ာ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပညာသင္ၾကား ေနၾကရေၾကာင္း၊ ပညာေရး က႑ျပဳျပင္ရာတြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ ေထာက္ပံ့ေပးမႈလည္း လိုအပ္ေၾကာင္း ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္လာသူ ေဒါက္တာ ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္က ေျပာသည္။
“ခၽြတ္ၿခဳံက်ေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ႀကီးကို ေတာ္လွန္ေရး လုပ္သလိုကို အျမစ္ျပတ္ တိုက္ထုတ္ပစ္ရမွာ။ ျမန္မာ့ပညာေရးက စရိတ္စက အရမ္းႀကီးေနတယ္၊ အားလုံးကို ေျပာင္းလဲပစ္မယ္ဆိုရင္ ေထာက္ပ့ံမႈေတြ ရွိဖို႔ လုပ္ငန္းရွင္ အသိုင္းအဝန္းလည္း လိုတယ္” ဟု သူက သုံးသပ္သည္။
လာမည့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ပညာေရးစနစ္သစ္ မူဝါဒ ဥပေဒသစ္ ေပၚထြက္လာေစရန္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း တုိက္တြန္း ထားသည့္အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေစလိုသည္ဟု NLD နာယကႀကီး ဦးတင္ဦးက ဆိုသည္။
“အားနည္းေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ျပင္မွျဖစ္မွာ။ ကေလးေတြက အတန္းေတြသာ တက္သြားေပမယ့္၊ စာမတတ္ၾကတာ မ်ားေနတယ္၊ ပညာေရး စနစ္မွားယြင္းေနရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းထဲမွာ ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ မရွိတာလည္း ပါေနတယ္” ဟု ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားကိုယ္စား ေဒါက္တာ အရွင္ ဓမၼပီယက ညီလာခံတြင္ ေျပာသည္။
ဆရာဆရာမမ်ားက ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ မ်ားကို ႏႈတ္တိုက္ သင္ၾကားေပးေနၿပီး ေက်ာင္းသား မ်ားကလည္း သင္ခန္းစာမ်ားကို အလြတ္က်က္မွတ္ ေျဖၾကားေနသည့္ အတြက္ ပညာေရး တိုးတက္ ေျပာင္းလဲလာရန္ လိုအပ္လာၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံလုံး ဆုိင္ရာ ပညာေရးညီလာခံတြင္ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ားက ဝိုင္းဝန္း သုံးသပ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ပုဂၢလိက ဆရာမ်ား သမဂၢမွ ဥကၠ႒ ေဒါက္တာစိုးဝင္းဦးက “ဥပေဒမရွိဘဲ ပညာေရးကို သြားေနတာ ႏွစ္ ၅၀ ရွိၿပီ။ ဥပေဒ ရွိမွ အာမခံခ်က္ေတြ ရွိလာမယ္။ ဥပေဒေရးဖို႔ အခ်က္အလက္ေတြ မက်န္ခဲ့ဖို႔ ျပည္သူေတြ ပါဝင္ႏုိင္ေအာင္ အရွိန္အဟုန္ ျမႇင့္တင္ ရမယ္။ အခု ဒီညီလာခံမွာ ထြက္ေပၚလာတဲ့ အဓိကအခ်က္ကေတာ့ ပညာေရးမွာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိလာဖို႔ပါ” ဟု ေျပာသည္။
တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ ပညာသင္ၾကားေနၾကသည့္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ အမ်ားစုမွာလည္း မိခင္ဘာသာစကား ကိုသာ တတ္ေျမာက္ ၾကၿပီး ျမန္မာဘာသာ စကားကို လုံးဝမတတ္ေျမာက္ၾကဘဲ သင္ၾကားေနရေၾကာင္း၊ ေဒသတြင္း ခန္႔အပ္ထားသည့္ ဆရာဆရာမမ်ား ကိုယ္တိုင္မွာလည္း တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကား မတတ္သည့္ အတြက္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ အခက္အခဲမ်ားရွိေနၾကရာ ယင္းေဒသမ်ားတြင္ စာတတ္ေျမာက္သူ နည္းပါးလာရေၾကာင္း တုိင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ ပညာေရးကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိသူ ဦးႏုိင္ေငြသိန္းက ဆုိသည္။
“တိုင္းရင္းသား ေဒသေတြမွာက ပညာေရး အဆင့္ျမင့္ဖို႔ အထူးလိုအပ္ေနတယ္။ သင္ၾကားေရးအျပင္ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြပါ လိုအပ္ေနတာပါ။ မိဘေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ပညာေရး အသိတရား နည္းပါးေနတယ္၊ ဘာသာစကားလည္း နားမလည္ၾကေတာ့ ေက်ာင္းကို မပို႔ခ်င္ၾကဘူး” ဟု ဦးႏိုင္ေငြသိန္းက ရွင္းျပသည္။
ပညာေရးစနစ္၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေျပာင္းလဲပစ္ ႏိုင္ေရးအတြက္ NLD၊ ၈၈ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပြင့္လင္း လူ႔အဖဲြ႔အစည္း၊ လူ႔ေဘာင္သစ္ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ၊ Generation Wave၊ ဗကသႏွင့္ ကသပ စသည့္ ေက်ာင္းသား အဖဲြ႔အစည္းမ်ား၊ ပုဂၢလိက ဆရာမ်ားအသင္း၊ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားအသင္း၊ ဗုဒၶဘာသာသင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား၊ ခရစ္ယာန္ ဓမၼတကၠသိုလ္၊ တုိင္းရင္းသား ပညာေရးအဖဲြ႔အစည္းႏွင့္ ဦးလွထြန္း ေဖာင္ေဒးရွင္းတို႔က စုေပါင္းၿပီး နယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ေပါင္း ၂၅ ၿမိဳ႕တြင္ ပညာေရး ေဆြးေႏြးပဲြမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
ရန္ကုန္ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ ခဝဲၿခံ မ်က္မျမင္ေက်ာင္းတြင္ အဆုိပါ ပညာေရး ညီလာခံကို ၂ ရက္ၾကာ က်င္းပခဲ့ေၾကာင္း၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနကို ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္ရန္ ဖိတ္ၾကားခဲ့ေသာ္လည္း တက္ေရာက္မႈ မရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ပညာေရး မူဝါဒအတြက္ ေဆြးေႏြးပြဲတရက္ကို ၂၀၁၂ ေအာက္တိုဘာလ ကတည္းက က်င္းပခဲ့ရာ ပညာေရးအဖြဲ႕အစည္း ၆၈ ဖြဲ႕ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ပညာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဦးတည္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
ဧရာ၀တီ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ အထက ၂ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ကို ၂၀၁၂ အတြင္း ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာဝတီ)
အဆိုပါပဲြသို႔ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း မ်ားစြာ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး အမ်ိဳးသား ပညာေရးမူဝါဒ မူၾကမ္းေရးဆဲြႏုိင္ေရး အႀကံျပဳခဲ့ၾကသည္။
“ပညာေရးေဆြးေႏြးပဲြေတြမွာ ရရွိခဲဲ့တဲ့အႀကံျပဳခ်က္ေတြ အားလုံးကေန စုစည္းၿပီးေတာ့ ပညာေရးမူဝါဒမူၾကမ္း တခုေရးဆဲြၿပီး ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ျပမယ္၊ ေနာက္ပိုင္းမွာ အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒ တရပ္ရလာဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္” ဟု ေဒါက္တာ သိန္းလြင္က ရွင္းျပသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ခၽြတ္ၿခဳံက်ေနသည့္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္သင့္ၿပီး ႏႈတ္တိုက္ က်က္မွတ္ေျဖဆို ေနရသည့္ အေလ့အထက အဆိုးဝါးဆုံး ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံအဝွမ္းရွိ ႏြမ္းပါးသည့္ ကေလးငယ္ေပါင္း ၈၀၀၀၀ ေက်ာ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပညာသင္ၾကား ေနၾကရေၾကာင္း၊ ပညာေရး က႑ျပဳျပင္ရာတြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ ေထာက္ပံ့ေပးမႈလည္း လိုအပ္ေၾကာင္း ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္လာသူ ေဒါက္တာ ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္က ေျပာသည္။
“ခၽြတ္ၿခဳံက်ေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ႀကီးကို ေတာ္လွန္ေရး လုပ္သလိုကို အျမစ္ျပတ္ တိုက္ထုတ္ပစ္ရမွာ။ ျမန္မာ့ပညာေရးက စရိတ္စက အရမ္းႀကီးေနတယ္၊ အားလုံးကို ေျပာင္းလဲပစ္မယ္ဆိုရင္ ေထာက္ပ့ံမႈေတြ ရွိဖို႔ လုပ္ငန္းရွင္ အသိုင္းအဝန္းလည္း လိုတယ္” ဟု သူက သုံးသပ္သည္။
လာမည့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ပညာေရးစနစ္သစ္ မူဝါဒ ဥပေဒသစ္ ေပၚထြက္လာေစရန္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း တုိက္တြန္း ထားသည့္အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေစလိုသည္ဟု NLD နာယကႀကီး ဦးတင္ဦးက ဆိုသည္။
“အားနည္းေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ျပင္မွျဖစ္မွာ။ ကေလးေတြက အတန္းေတြသာ တက္သြားေပမယ့္၊ စာမတတ္ၾကတာ မ်ားေနတယ္၊ ပညာေရး စနစ္မွားယြင္းေနရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းထဲမွာ ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ မရွိတာလည္း ပါေနတယ္” ဟု ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားကိုယ္စား ေဒါက္တာ အရွင္ ဓမၼပီယက ညီလာခံတြင္ ေျပာသည္။
ဆရာဆရာမမ်ားက ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ မ်ားကို ႏႈတ္တိုက္ သင္ၾကားေပးေနၿပီး ေက်ာင္းသား မ်ားကလည္း သင္ခန္းစာမ်ားကို အလြတ္က်က္မွတ္ ေျဖၾကားေနသည့္ အတြက္ ပညာေရး တိုးတက္ ေျပာင္းလဲလာရန္ လိုအပ္လာၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံလုံး ဆုိင္ရာ ပညာေရးညီလာခံတြင္ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ားက ဝိုင္းဝန္း သုံးသပ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ပုဂၢလိက ဆရာမ်ား သမဂၢမွ ဥကၠ႒ ေဒါက္တာစိုးဝင္းဦးက “ဥပေဒမရွိဘဲ ပညာေရးကို သြားေနတာ ႏွစ္ ၅၀ ရွိၿပီ။ ဥပေဒ ရွိမွ အာမခံခ်က္ေတြ ရွိလာမယ္။ ဥပေဒေရးဖို႔ အခ်က္အလက္ေတြ မက်န္ခဲ့ဖို႔ ျပည္သူေတြ ပါဝင္ႏုိင္ေအာင္ အရွိန္အဟုန္ ျမႇင့္တင္ ရမယ္။ အခု ဒီညီလာခံမွာ ထြက္ေပၚလာတဲ့ အဓိကအခ်က္ကေတာ့ ပညာေရးမွာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိလာဖို႔ပါ” ဟု ေျပာသည္။
တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ ပညာသင္ၾကားေနၾကသည့္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ အမ်ားစုမွာလည္း မိခင္ဘာသာစကား ကိုသာ တတ္ေျမာက္ ၾကၿပီး ျမန္မာဘာသာ စကားကို လုံးဝမတတ္ေျမာက္ၾကဘဲ သင္ၾကားေနရေၾကာင္း၊ ေဒသတြင္း ခန္႔အပ္ထားသည့္ ဆရာဆရာမမ်ား ကိုယ္တိုင္မွာလည္း တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကား မတတ္သည့္ အတြက္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ အခက္အခဲမ်ားရွိေနၾကရာ ယင္းေဒသမ်ားတြင္ စာတတ္ေျမာက္သူ နည္းပါးလာရေၾကာင္း တုိင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ ပညာေရးကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိသူ ဦးႏုိင္ေငြသိန္းက ဆုိသည္။
“တိုင္းရင္းသား ေဒသေတြမွာက ပညာေရး အဆင့္ျမင့္ဖို႔ အထူးလိုအပ္ေနတယ္။ သင္ၾကားေရးအျပင္ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြပါ လိုအပ္ေနတာပါ။ မိဘေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ပညာေရး အသိတရား နည္းပါးေနတယ္၊ ဘာသာစကားလည္း နားမလည္ၾကေတာ့ ေက်ာင္းကို မပို႔ခ်င္ၾကဘူး” ဟု ဦးႏိုင္ေငြသိန္းက ရွင္းျပသည္။
ပညာေရးစနစ္၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေျပာင္းလဲပစ္ ႏိုင္ေရးအတြက္ NLD၊ ၈၈ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပြင့္လင္း လူ႔အဖဲြ႔အစည္း၊ လူ႔ေဘာင္သစ္ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ၊ Generation Wave၊ ဗကသႏွင့္ ကသပ စသည့္ ေက်ာင္းသား အဖဲြ႔အစည္းမ်ား၊ ပုဂၢလိက ဆရာမ်ားအသင္း၊ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားအသင္း၊ ဗုဒၶဘာသာသင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား၊ ခရစ္ယာန္ ဓမၼတကၠသိုလ္၊ တုိင္းရင္းသား ပညာေရးအဖဲြ႔အစည္းႏွင့္ ဦးလွထြန္း ေဖာင္ေဒးရွင္းတို႔က စုေပါင္းၿပီး နယ္ပယ္အသီးသီးမွ ပညာရွင္မ်ားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ေပါင္း ၂၅ ၿမိဳ႕တြင္ ပညာေရး ေဆြးေႏြးပဲြမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
ရန္ကုန္ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ ခဝဲၿခံ မ်က္မျမင္ေက်ာင္းတြင္ အဆုိပါ ပညာေရး ညီလာခံကို ၂ ရက္ၾကာ က်င္းပခဲ့ေၾကာင္း၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနကို ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္ရန္ ဖိတ္ၾကားခဲ့ေသာ္လည္း တက္ေရာက္မႈ မရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ပညာေရး မူဝါဒအတြက္ ေဆြးေႏြးပြဲတရက္ကို ၂၀၁၂ ေအာက္တိုဘာလ ကတည္းက က်င္းပခဲ့ရာ ပညာေရးအဖြဲ႕အစည္း ၆၈ ဖြဲ႕ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ပညာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဦးတည္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
ဧရာ၀တီ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ အထက ၂ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ကို ၂၀၁၂ အတြင္း ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာဝတီ)